söndag, juli 18, 2010

Skrudar, altarblommor och liturgi

Idag var det min tur igen att arbeta under högmässan. På Kristi förklarings dag. Liturgisk färg: vit. Men det fanns inga vita liljor i altarvaserna. Jag plockade vilda blommor utmed vägen till jobbet, trots att jag visste att det skulle vara liljor. Några vita röllekor fanns dock med i buketterna, hoppas att jag är förlåten för detta tilltag...


Något som jag däremot inte ens tänkt på, var att det inte fanns någon vit skrud till prästen. Det var ju mer allvarligt, men när jag försökte erinra mig hur det kom sig att den var borta, mindes jag plötsligt att en annan vaktmästare varit och hämtat den i kyrkan och lämnat in den på lagning någonstans. Och jag har ingen aning om när den kommer tillbaka. Och nu har min semester börjat... Men jag ska nog ändå kolla upp det där med skruden under veckan, även om jag egentligen inte jobbar. Vems är ansvaret att se till att en skrud finns på plats när den ska användas?

Och vad fick prästen ha på sig under mässan? Den gröna skruden... Så kan det gå.

1 kommentar:

  1. Ja som det kan gå, skönt att det löste sig med prästens skrud ;o)
    Ha en fin dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera