tisdag, augusti 24, 2010

Fjärilar - storfläckig pärlemorfjäril

Måndagen bjöd på sol (härligt) och blåst (som vanligt). Viby ligger på östgötaslätten där det "alltid" blåser. Fjärilar har ju lite svårt att flyga om det blåser för hårt, men det var lite lagom vindpustar under dagen, och en hel del fjärilar besökte minneslunden.

En ny besökare gjorde entré. En nykläckt storfläckig pärlemorfjäril. Jag visste förstås inte att det var en sån, förrän jag kom hem och kunde kolla i min fjärilsbok. Den kan jag förresten varmt rekommendera av många skäl. Den är lätt att använda för nybörjare, det finns väldigt intressanta faktarutor här och där i den, och bilderna är fantastiska! "Svenska fjärilar - en fälthandbok" av Bo Söderström, Bonniers förlag. Mer om boken, med bilder från ett uppslag kan du hitta om du klickar här. Du hamnar då i min andra blogg, på ett inlägg om fjärilar hemma i vår trädgård.

Här är då den storfläckiga pärlemorfjärilen. Både översidan och undersidan är väldigt granna. Se hur vingarna skimrar i metallgrönt närmast kroppen!


Jag skulle förstås kunna stå och titta på fjärilarna ganska länge, men då får jag jobba över lika länge. Lägligt nog fanns det en del ogräs i rabatten, så det blev perfekt att hämta hink och hacka och huka sig ner bland blommor och fjärilar, och så var lyckan fullständig i den stunden.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Fjärilarna är så fina! Du har så härliga bilder här på bloggen!
    Hoppas du har haft en skön dag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera