onsdag, september 01, 2010

Fixa gräsmattorna

Direkt efter semestern började jag med att fixa gräsmattorna. På en del ställen, där det varit jordbegravningar under vintern, låg det bar jord. Före semestern var det ingen mening med att slänga ut något gräsfrö på fläckarna, för det var alldeles för varmt och torrt. Nu har vädret varit perfekt, så flera gravar har blivit utjämnade och sådda med gräsfrö.

Till sånt arbete går det åt en hel del anläggningsjord, så jag beställde ett lass och så kom min absoluta favoritchaufför från Östgötafrakt med arbetsmaterial åt mig. Chauffören ville inte vara med på bild, men jag fick fotografera bilen och lägga ut den här bilden:

Massor av jord blev det. Som ni kan se räcker inte facket till riktigt, utan jorden rinner ut utanför. Kanske blev facket lite snålt tilltaget på längden, eller så borde jag anvisat till det bredare facket bredvid. Men jag ville se med egna ögon hur mycket det finns plats för, och nu vet jag ju att det kanske inte är lämpligt att tippa ett helt lass just där...

Samma dag som jag fick jordlasset, skyfflade jag nog undan nästan en kubik, så det ligger inte någon jord kvar på asfalten längre. Smidigast är väl att ha en traktor med lastare att köra ut den med på kyrkogården, men å andra sidan kör man sönder gräsmattor och kanter med traktorn. Och så har jag ju ingen traktor, utan det blev gräsklippare och vagn som stod för frakten ut till gräsmattorna.

Så här ser det ut nu. Vädret har varit perfekt och gräsfröna har grott. Många regnskvättar och i övrigt ganska fuktigt på morgnarna har gjort sitt. Det finns massor av ojämnheter att fylla igen i gräsmattorna, så jag behöver inte vara sysslolös en sekund, men jag tar lite i taget så att jag hinner med lite annat också.

Just nu finns det en del buskar som behöver klippas, ett par blomsterurnor som ska tömmas på sommarblommor som sett sina bästa dagar, blomsterlökar som ska sättas, gräsmattekanter som ska snyggas till, mängder av ogräs som grott i grusgångarna, plus tusen andra saker. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar