söndag, september 19, 2010

Helgtjänstgöring

Denna helg får jag tjänstgöra i hela tre kyrkor. Det kan man kalla omväxling :) Igår var det Viby och Veta. Idag blir det Viby och Västra Harg. Västra Harg hör dock inte till de kyrkor där jag brukar arbeta, utan denna gång är jag vikarie där. Tidigare i veckan var jag där för att sätta på värmen och fixa med altarblommorna. Då passade jag på att fotografera lite också.

Den blå mattan är så fin. Den kommer verkligen till sin rätt när dagsljuset från de stora fönstren är så här milt. Kyrkan blev också ännu vackrare sedan man lät måla om bänkarna förra vintern. Interiören går i en harmonisk och lugnande färgskala.


Altaret är klätt för helgens gudstjänst. Altarblommorna går i höstens färger.


Detalj av krucifixet på altaret. Mycket vackert detaljerad och välgjord Jesusfigur, tycker jag.


Altartavlan har sin egen, lite speciella historia, men den berättar jag inte här. Ni får fråga Västra Hargs egen vaktmästare om ni blir nyfikna :) Han är snäll och trevlig, och visar gärna kyrkan för besökare som kommer dit.


Fönstren i koret är dekorerade på detta vis.


Psalmtavlor i guld med stiliga strama siffror.


Mer guld i inredningen. Här är predikstolen.


Kvällens gudstjänst blir en orgelmässa. Har ni inget bättre för er denna söndag, så kom till Västra Hargs kyrka och njut av orgelmusik av professionella musiker. Gudstjänsten startar klockan 18. Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar