onsdag, september 22, 2010

Studiebesök i Tranås

Tisdagen ägnades åt en studieresa till Tranås griftegård, samt gräsklippartillverkaren Stiga. De flesta av vaktmästarna i vårt pastorat deltog, liksom många vaktmästare från angränsande pastorat. Vi blev väl bemötta av personalen på griftegården i Tranås och det var intressant att höra om deras verksamhet. Det blev rundvandring på griftegården, men det regnade hela tiden, så jag tog inga bilder av hänsyn till min älskade kamera. Jag har redan bestämt mig för att åka dit någon dag när det inte regnar i stället.

Andra programpunkter var besök i Säby kyrka, en otroligt vacker kyrka, som just nu genomgår en utvändig restaurering, samt  företaget där Stiga-klipparna monteras.

De enda bilderna jag tog, var från Säby kyrka, men det blev inte så många därifrån heller, eftersom vi var så många och det alltid finns en risk att få med människor som inte vill vara med på bild.

Jag blev förtjust i fönstret ovanför altaret.

Kyrkan är från 1100-talet och har underbart vackra, dekorerade valv.




Det fanns många fler intressanta och vackra detaljer att fördjupa sig i både i och utanför kyrkan, men det får jag återkomma till vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar