söndag, augusti 22, 2010

Fjärilar - tistelfjäril

Länge, länge har jag väntat på särskilda besökare i minneslunden - fjärilar. Kanske låter det konstigt att det inte är människor jag tänker på, men förutsättningen är förstås att det är för människornas skull som jag vill att det ska vara fint där. Och fjärilarna är en del av "utsmyckningen".

Någon gång varje dag tittar jag in i minneslunden. Även på semestern har jag ju varit där, inte varje dag, men ett antal gånger. Vid gynnsam väderlek, gärna soligt och vindstilla, dyker fjärilarna upp. På senare tid har det ju mest varit regnigt, och då har besökarna bestått av sömniga små humlor.

I fredags fanns det faktiskt ett antal fjärilar bland blommorna i fjärilsrabatten. Här är en av dem, en tistelfjäril. Ser ni en av antennerna sticka fram bakom syrenbuddlejan?

Tistelfjärilen har en vacker baksida också...


Fjärilsfotografering är både roligt och frustrerande. Alla som har försökt, vet nog vad jag menar. Men man kan ju inte kontrollera sin omvärld, så det är bara att slappna av och glädjas åt det man får uppleva. Den här upplevelsen är värdefull för mig. Då är det än mer fantastiskt att jag får den på jobbet! Vilka värdefulla upplevelser får du i din vardag?

Fler fjärilar kommer att dyka upp här framöver. Önskar er alla en lugn och vilsam söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar